UITGESTELD – Nieuw bij ARO’88: Sporten voor senioren

Het sporten voor senioren in uitgesteld tot na de zomervakantie. Hou onze website in de gaten voor verdere informatie!

Oorspronkelijke bericht:
Zou je wat meer in beweging willen komen, maar kun je daarbij wel een steuntje in de rug gebruiken. Kom dan sporten bij ARO’88. Onder leiding van een ervaren trainer kun je lekker buiten veilig werken aan je conditie en spierkracht.

Niet alleen, maar gezellig in een groepje. Ook goed voor de sociale contacten, je spreekt weer eens wat andere mensen en je hebt allemaal hetzelfde doel: lekker sporten. Je verbetert je uithoudingsvermogen door stevig wandelen / rustig hardlopen en door daarnaast elke week andere oefeningen te doen, komen alle spiergroepen aan de beurt en word je steeds fitter en sterker. Alles naar eigen kunnen en vermogen. Niets moet, alles mag!

Informatie
Waar: locatie sportcomplex Victoria O in Obdam
Wanneer: dinsdagmorgen van 9.30 tot 11.00
Aanvang: Wordt gepubliceerd op de website zodra bekend (na de zomervakantie)
Aanmelden : bestuur@aro88.nl
Doelgroep: iedereen vanaf 55 jaar
Kosten: € 60,00 per persoon voor 10 trainingen

Lichaamsbeweging belangrijk
Het belang van bewegen wordt steeds meer onder de aandacht gebracht. Zo kwam de Gezondheidsraad met nieuwe beweegrichtlijnen en waarschuwt ze voor de gevaren van onvoldoende beweging. Sporten kan de gezondheid bevorderen en draagt bij aan het voldoen aan de beweegrichtlijnen.

Bewegen bied veel pluspunten
Ook voor senioren is lichaamsbeweging heel belangrijk. Bewegen is goed voor je hele lichaam. Het vermindert het risico op diverse aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes, enzovoort . Door te bewegen verbetert de doorbloeding in de hersenen, en een goed doorbloedt brein Blijft langer gezond.

Bewegen verlaagt de kans op botbreuken
Voor oudere mensen heeft bewegen echter nog een pluspunt: het verlaagt de kans op botbreuken. Botten blijven namelijk steviger als ze regelmatig belast worden. Omdat de botten op latere leeftijd brozer worden, is sporten voor ouderen dus extra belangrijk. Ook de spierkracht en de loopsnelheid blijven door veel te bewegen langer intact.

Bewegen geeft een goed gevoel
Sporten/bewegen geeft je veel energie. Zowel letterlijk als figuurlijk, dus dat is twee in één. Je lichaam en brein actief gebruiken, geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten een heel stuk beter voelen. Dit komt omdat, je tijdens het bewegen de stof ‘endorfine’ aanmaakt in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen, omdat je meer ontspannen bent en je tevreden voelt. Een derde reden om meer te bewegen, is het plezier dat bewegen kan geven en de gezelligheid die bewegen met zich meebrengt.

Bewegen brengt je onder de mensen
Als we ouder worden, worden we toch langzaam wat misschien. Bewegen in groepsverband is een goede mogelijkheid om anderen te ontmoeten. Hierbij combineer je de lichamelijke voordelen en je sociale contacten. Een betere combinatie kunnen wij niet verzinnen. Voor veel senioren geldt dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat aan bewegen wordt beleefd. Bovendien is bewegen in groepsverband makkelijker vol te houden. Het is een stok achter de deur, als je op vaste tijden bij je trainer en groep terecht kunt.