Hardlopen in de hitte – 9 tips

Tips

  • Ga in de vroege ochtend en late avond lopen. Dan is het een stuk minder warm.
  • Train in het bos, onder de verkoelende bomen. Op zondagochtend gaat een groep van ARO’88 hardlopen in de duinen bij Schoorl. Ga je mee?
  • Vermijd warm asfalt. Asfalt kan veel warmte afscheiden.
  • Blijf na het hardlopen niet te lang in natte kleren lopen maar trek snel wat anders aan.
  • Beperk het gebruik van koffie, thee en alcohol op warme trainingsdagen. Deze dranken zorgen er voor dat je meer urine produceert.
  • Drank met een temperatuur van rond de 15° Celsius wordt het gemakkelijkst door je lichaam opgenomen.
  • Als de lucht een hoge vochtigheidsgraad heeft kan het een stuk warmer zijn, omdat de afgifte van warmte via zweet moeilijker verloopt. Houdt rekening met deze extra warme omstandigheden.
  • Is het erg warm. Misschien is het verstandig niet te trainen. Training kan u een negatief effect hebben. Een rustperiode doet het lichaam goed.
  • Je kunt natuurlijk ook gaan fietsen als het erg warm is. Hardlopers kunnen het beste op een licht (zo’n 100 omwentelingen per minuut) verzet gaan fietsen.

Rabobank Clubkas Campagne: Stem op ARO’88

Ben jij lid bij de Rabobank? Dan ben je vast bekend met de Rabobank Clubkas Campagne. Je mag vijf stemmen uitbrengen op verenigingen en clubs. Je mag maximaal twee stemmen op dezelfde club uitbrengen. Op basis van deze stemmen doneert Rabobank aan de verenigingen die stemmen ontvingen.

Als kleine vereniging nemen wij graag deel aan dit initiatief. Op die manier willen wij onze clubkas een beetje aanvullen. Mogen wij je vragen je stem op ARO’88 uit te brengen? Heb je nog meer Rabobank leden in je naaste omgeving? Misschien kun je ze ook warm maken om op ARO’88 te stemmen. Alvast veel dank voor je steun.

Leijencross 2019 – 31 maart 2019

Op zondag 31 maart 2019 vindt de volgende editie plaats van de Leijencross. Een leuke, kleinschalige cross in recreatiegebied “De Leijen” in Hensbroek. De cross staat open voor hardlopertjes en hardlopers van alle leeftijden. Er kan gekozen worden voor de volgende afstanden: 1,5; 4 of 7 kilometer. De inschrijving is vanaf 9:30 uur (denk aan de zomertijd) in de gymzaal aan het Oude Hof te Hensbroek. En wat het extra leuk maakt: de deelname is voor iedereen gratis! Wat houdt jou nog tegen om zondag 31 maart deze cross te komen lopen?

8 tips voor hardlopen in de winter

1. Hoe blijf je gemotiveerd?

Ook zo’n moeite om in de winter alleen de deur uit te stappen voor je trainingen? De makkelijkste manier om er voor te zorgen dat je ook in de winter blijft hardlopen is je aan te sluiten bij een loopgroep. Als je weet dat je loopmaatjes op je staan te wachten zal je niet snel op de bank blijven zitten.

2. Trek de juiste kleding aan

Hoe bescherm je jezelf het beste tegen kou tijdens het hardlopen? Door verschillende laagjes over elkaar aan te trekken. In eerste instantie moet je beschermd zijn tegen de kou die je voelt als je net naar buiten stapt. Als je eenmaal aan het lopen bent warmt je lichaam op en kan het handig zijn een laagje uit te doen.

3. Bescherm je voeten

De meeste hardloopschoenen bieden weinig bescherming tegen kou. Ga eens op zoek naar loopschoenen die relatief waterdicht zijn. Deze houden de kou beter tegen. In combinatie met thermische sokken houden ze je voeten heerlijk warm.

4. Zorg dat je zichtbaar bent

Bij ARO’88 hebben wij een goed verlichte atletiekbaan waardoor de avondtrainingen op een veilige manier afgewerkt kunnen worden. Ga je in het donker toch de weg op? Zorg dan dat je goed zichtbaar bent. Draag reflecterende kleding en zorg voor goede verlichting. Tegenwoordig is er een ruime keuze in speciale ledverlichting voor hardlopers.

5. De warming-up in de winter extra belangrijk

Als het koud is zal het extra belangrijk zijn om met opgewarmde spieren aan je loop te beginnen. Trek in de winter daarom wat extra tijd uit voor de warming-up.

ARO’88 Duurdouwers in de duinen bij Schoorl

6. Vergeet het tempo

Als het koud is zal het moeilijk zijn om het tempo te lopen dat je gewend bent. Het duurt langer dat de spieren warm zijn. Hierdoor zal het langer duren voor je in je ritme komt. Probeer geen prestatie neer te zetten. Zie hardlopen in de winter meer als onderhoud.

Slaat de kou op je longen? Raak daar niet van in paniek. Na een paar loopjes in de kou went je lichaam hier aan en verdwijnt dat vervelende gevoel.

7. Doe snel iets warms aan

Zodra je stopt met hardlopen zal je lichaamstemperatuur heel snel dalen. Doe snel je vochtige kleding uit en trek iets droogs en warms aan. Wacht ook niet te lang met douchen.

8. Bescherm je hoofd

Wist je dat jouw lichaam de meeste temperatuur kwijtraakt via het hoofd? Een muts biedt daarom in de winter een goede bescherming tegen warmteverlies.

Fijne Feestdagen!

ARO´88 wenst alle leden, sponsors, vrijwilligers en deelnemers hele fijne Kerstdagen en een gezond en sportief 2019 toe. 

Heb jij al goede voornemens voor 2019?
Wat dacht je van:
* Deelname aan de Runnersworld-Polderloop op zondag 3 maart 2019. 
* Trainen op onze verlichte baan.
* Uiteraard onder begeleiding van gediplomeerde trainers. 
* Bepaal zelf wanneer je traint met de ARO-strippenkaart.